Nie ukrywam, że Maria Pawlikowska-Jasnorzewska jest moim poetyckim idolem. Myślę, że nie muszę nikomu przybliżać Jej sylwetki. Na tym blogu podzielę się z Wami Jej wierszami, bo są piękne. Znajdziecie tutaj też wiersze innych poetów. Wszystkie, które lubię i mają dla mnie znaczenie.

niedziela, 27 lutego 2011

"Obłoki" Czesław Miłosz


Obłoki, straszne moje obłoki,
jak bije serce, jaki żal i smutek ziemi,
chmury, obłoki białe i milczące,
patrzę na was o świcie oczami łez pełnemi
i wiem, że we mnie pycha, pożądanie
i okrucieństwo, i ziarno pogardy
dla snu martwego splatają posłanie,
a kłamstwa mego najpiękniejsze farby
zakryły prawdę. Wtedy spuszczam oczy
i czuję wicher, co przeze mnie wieje,
palący, suchy. O, jakże wy straszne
jesteście, stróże świata, obłoki! Niech zasnę,
niech litościwa ogarnie mnie noc.

Czesław Miłosz

3 komentarze:

  1. Takie to smutne... Mnie chmury kojarzą się z czymś pięknym i dobrym, a nie z klawiszami dybiącymi na nasze poplątane sumienia. Ten Miłosz to stale mnie zaskakuje, raz pozytywnie, raz... sama nie wiem. Ja kocham obłoki i chętnie zamieszkałabym na jednym z nich.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Basieńko:* Bo z tymi obłokami jest różnie, raz są różowe, a raz burzowe- a to jakimi je w danej chwili widzimy, jak je postrzegamy zależy bardziej od naszego wnętrza, nastroju, przeżyć z danej sekundy. Jest dzień, że płynę na obłokach jak Ty, i bywają momenty, że czuję, jak ich widok mnie przeraża, poraża i przygniata. Myślę, że ten wiersz popełniał Miłosz w jakiejś chwili słabości, rozwiania się marzeń i złudzeń.
    Buziaczki:*

    OdpowiedzUsuń
  3. Też prawda... Człowiek nie zawsze chodzi po tym świecie radosny. Ale na pocieszenie zarzucę anegdotkę, kiedy takie ciężkie, stalowo-szare wiszą na niebie, jeden taki profesorek z moich zajęć na studiach mawiał: "Czuję naciski z góry" X,DD Chmury są jak myśli... Kiedy świat posyła ku niebu te dobre, przypominają rozkoszne baranki. Gdy z kolei na ziemi dzieje się źle, srożą się, pieklą. Spadają na nas łzy nieba lub uderzają gromy... na opamiętanie być może.

    Pozdrawiam serdecznie :) :*

    OdpowiedzUsuń