Nie ukrywam, że Maria Pawlikowska-Jasnorzewska jest moim poetyckim idolem. Myślę, że nie muszę nikomu przybliżać Jej sylwetki. Na tym blogu podzielę się z Wami Jej wierszami, bo są piękne. Znajdziecie tutaj też wiersze innych poetów. Wszystkie, które lubię i mają dla mnie znaczenie.

sobota, 22 stycznia 2011

"Poemat" Julio Cortázar



Kocham cię przez brew, przez włos,
walczę z tobą w mlecznobiałych korytarzach,
gdzie igrają źródła światła,
wyłuskuję cię z każdego imienia,
chwytam cię z wrażliwością blizny,
sypię ci na włosy popiół błyskawic
i wstążki drzemiące w deszczu.
Nie chcę, byś miała kształt,
byś była dokładnie tym, co idzie za twą ręką,
bo woda, weź pod uwagę wodę i lwy,
rozpływające się w cukrze bajki,
i gesty, tę architekturę nicości,
zapalającą swe lampy w połowie spotkania.
Wszelkie jutro jest tablicą na której cię wymyślam i rysuję,
gotów zaraz cię zetrzeć, nie jesteś taka
ani nie masz gładkich włosów, ani tego uśmiechu.
Szukam twej sumy, brzegu kieliszka,
gdzie wino również jest księżycem i lustrem,
szukam tej linii, od której zadrży człowiek
w galerii obrazów.
W dodatku kocham cię, i od dawna, i jest zimno


Julio Cortázar


ilustracja: Max Ginsburg
http://www.ginsburgillustration.com

6 komentarzy:

  1. Tak. Jest zimno.
    PS. Wspominałam Ci o tym, że mój pierwszy blog założyłam na szablonie, wybranym przeze mnie z 300 innych, który miał motto: "Zimno mi..."

    OdpowiedzUsuń
  2. Mary, on pisze dobre wiersze, czego nie wiedziałam!!!
    dzięki:)
    ja tu się nie mogę normalnie podpisać,trudny ten blogspot...

    OdpowiedzUsuń
  3. ojej, przebrnęłam przez jakieś tabelki zewnętrzne i wreszcie tu mogę być:)
    dzień dobry!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. hm, coś jest inaczej, przepraszam, że tak ćwiczę na Twoim blogu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gosieńko:* Tak jak bywa zimno, to i ciepło za chwilę może się zrobić (i na odwrót też)- nasze życie składa się z jasnych i ciemnych stron, ciepła i zimna, wszystko się zmienia. To pewnie dobrze, bo po zimie wiosna nastaje, a po nocy jasny dzień. Zawsze powinna być nadzieja na zmiany:*

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Signe! Bardzo się cieszę, że do mnie zajrzałaś:) Cenię sobie Cortazara.

    OdpowiedzUsuń