Nie ukrywam, że Maria Pawlikowska-Jasnorzewska jest moim poetyckim idolem. Myślę, że nie muszę nikomu przybliżać Jej sylwetki. Na tym blogu podzielę się z Wami Jej wierszami, bo są piękne. Znajdziecie tutaj też wiersze innych poetów. Wszystkie, które lubię i mają dla mnie znaczenie.

poniedziałek, 22 listopada 2010

„Pierwsza miłość” Michaił Lermontow



Już w dzieciństwie tęsknotę miłości upojną
Zaczynałem poznawać duszą niespokojną:
Na miękkiej snu pościeli w nieprzespane noce,
Gdy pod ikoną słabe światełko migoce,
Wyobraźnią, niejasnym przeczuciem trapiony,
Mój umysł powierzałem wizjom niezwalczonym.
Widziałem twarz kobiecą- jak lód mroźne tchnienie

I oczy- dotąd w sercu żyje ich spojrzenie;
Od przestępstw, jak sumienie, chroni moją duszę,
Ostatni ślad chłopięcych przywidzeń i wzruszeń.
Pokochałem dziewczynę od życia goręcej,
Tak już kochać nie umiem i nie będę więcej.
A gdy się rozpływało widmo drogocenne,
W samotności rzucałem spojrzenia płomienne
Na żółte ściany, z których- zdawało się- cienie
Do moich stóp schodziły wolno nieskończenie.
I wspomnienia jak cienie przepływały ciemne-
Choć to sny tylko były, a jednak przyjemne.


Michaił Lermontow
tłum. Leopold Lewin



ilustracja: Vladimir Kush "Garden of Eden"
http://www.zuzafun.com/surreal-paintings-of-vladimir-kush

2 komentarze:

  1. 1. Uwielbiam Lermontowa (ale to akurat wiesz)
    2. Nie będę pisała na temat treści wiersza, bo mam złe przeczucia (ale to akurat wiesz)
    3. Właśnie dziś w nocy zaczęłam kolekcjonować obrazy Kusha (i tego akurat nie wiesz)
    /lol/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ad.3 Cieszę się bardzo :)))
    Ad.1 Wiem i podzielam Twoje uwielbienie :)
    Ad.2 A ja to znów przeżywam - tym razem podwójnie;P*- taka rola matki/lol*/

    OdpowiedzUsuń