Nie ukrywam, że Maria Pawlikowska-Jasnorzewska jest moim poetyckim idolem. Myślę, że nie muszę nikomu przybliżać Jej sylwetki. Na tym blogu podzielę się z Wami Jej wierszami, bo są piękne. Znajdziecie tutaj też wiersze innych poetów. Wszystkie, które lubię i mają dla mnie znaczenie.

sobota, 16 października 2010

"Nic darowane" Wisława Szymborska

Nic darowane, wszystko pożyczone.
Toną w długach po uszy.
Będę zmuszona sobą
zapłacić za siebie,
za życie oddać życie.

Tak to już urządzone,
że serce do zwrotu
i wątroba do zwrotu
i kadży palec z osobna.

Za późno na zerwanie warunków umowy.
Długi będą ściągnięte ze mnie
wraz ze skórą.

Chodzą po świecie
w tłumie innych dłużników.
Na jednych ciąży przymus
                                                                                                                                                                                        spłaty skrzydeł
Drudzy chcąc nie chcąc
rozliczą się z liści.

Po stronie Winien
wszelka tkanka w nas.
Żadnej rzęski, szypułki
do zachowania na zawsze.

Spis jest dokładny
i na to wygląda,
że mamy zostać z niczym.

Nie mogę sobie przypomnieć
gdzie, kiedy i po co
pozwoliłam otworzyć sobie
ten rachunek.

Protest przeciwko niemu
nazywamy duszą.
I to jest to jedyne,
czego nie ma w spisie.



Wisława Szymborska

2 komentarze:

  1. Bo dusza to my a cała reszta to marność nad marnościami - o czym jakże nieudolnie i niezrozumiale próbowałam dziś coś wybełkotać w tym ostatnim poście o Stachurze i surrealistach.

    Pozytywne jest przynajmniej to, że wiem iż nie umiem pisać. Chwałaż Panu, że umiem chociaż myśleć nieprzytomnie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlaczego nieudolnie i niezrozumiale? ZROZUMIAŁAM Twoje przesłanie. Masz racje, że dusza to my, reszta to opakowanie, jak mówi Poetka "DO ZWROTU".
    Dlatego, jakoś tak instynktownie, nigdy za dużej wagi nie przywiązywałam i nie przywiązuję do tego opakowania. Dla mnie jedynie ważne jest, by "zdrowe" było, by mogło być schronieniem dla DUSZY:)

    OdpowiedzUsuń