Nie ukrywam, że Maria Pawlikowska-Jasnorzewska jest moim poetyckim idolem. Myślę, że nie muszę nikomu przybliżać Jej sylwetki. Na tym blogu podzielę się z Wami Jej wierszami, bo są piękne. Znajdziecie tutaj też wiersze innych poetów. Wszystkie, które lubię i mają dla mnie znaczenie.

środa, 20 października 2010

***[Usiądź przy mnie...] Sergiusz Jesienin



Usiądź przy mnie blisko, miła,
Spójrz mi w oczy aż do głębi,
By w twych oczach się odbiła
Zamieć co się we mnie kłębi.

Ten złocisty wdzięk jesieni,
Twoich włosów przędza lniana
Przyszły nagle jak zbawienie
Dla nicponia i cygana.

Zostawiłem moje strony,
Gdzie śpią lasy, kwitną krzaki...
Miejską sławą usidlony
Chciałem pędzić dni hulaki.

Chciałem w sercu swym zagłuszyć
Szmery sadu, wiatr nad stepem,
Gdzie przy wtórze bzykań muszych
Wyrastałem na poetę.

A tam teraz także jesień,
Klony zaglądają w okna,
Sęki łap nurzają w strzesze -
Chcą znajomych starych spotkać.

Nie ma ich już między swemi,
Tylko miesiąc przy jaworach
Znaczy piędź cmentarnej ziemi,
Gdzie i nam niedługo pora.

Gdzie i nam po snach i trwogach
Przyjdzie spocząć u pni krzywych.
Każda ryta wichrem droga
Tylko radość leje w żywych.

Usiądź przy mnie blisko, miła,
Spójrz mi w oczy aż do głębi,
By w twych oczach się odbiła
Zamieć co się we mnie kłębi.

1923


Sergiusz Jesienin

tłum.Tadeusz Mongrid


ilustracja: Marek Langowski obraz "Oby nikt nas nie dostrzegł"
http://artyzm.com/artysta.php?id=1888&page=1

2 komentarze:

  1. Kiedy czytam o wietrze nad stepem, to czuję tak wszechogarniającą WOLNOŚĆ, RADOŚĆ, SZCZĘŚCIE i SWOBODĘ, że z rozkoszą oddycham pełną piersią:)
    Ech, doznania te można mnożyć w nieskończoność!
    PS. Kurde, gdybym nie znała prawie że na pamięć "Ogniem i mieczem", to chętnie zaczęłabym teraz czytać po raz ...chyba już dwutysięczny /lol/:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rany! Ja też zaczytywałam się w Trylogii- a Tatko wcześniej, gdy byłam mała, na dobranoc fragmentami czytał mi o stepach szerokich, których okiem nie zmierzysz:)

    OdpowiedzUsuń